.... výpravy především za jihočeskými tesaříky

Francouzská Guyana - výprava za titanem 1.část

19. února 2008 v 23:03 | honza |  Expedice
Začátkem roku 2008 jsem se vydal do Jižní Ameriky. Důvod byl jednoduchý - chtěl jsem se pokusit o splnění svého dětského snu a chytit největšího brouka planety - tesaříka Titanus giganteus. Destinace lovu: Francouzská Guyana. Sice souhlasím, že titana si člověk může koupit na nějaké velké burze, ale přeci jenom - chytit si ho, je něco úplně jiného.

Je to brouk - legenda. A asi každý tesaříčkář, pokud je ta možnost (finanční, časová, zdravotní...) měl by se jednou pokusit tohoto vládce Prioninů chytit v jeho pralesní domovině. No ne?
Tedy i já po vzoru poutníků do Svaté země vytýčil pro letošní rok vpravdě zásadní tesaříčko-sběratelskou misi do Amazonie. A musím předem přiznat, že tato broučkařská výprava dopadla spíše podprůměrně i když hlavní cíl cesty byl nakonec splněn.
Ale popořadě.
Do FG jsem vyrazil v druhé půlce ledna. Měl jsem s sebou entomologické potřeby na svícení, zásoby entomologických propriet a stan, který jsem nakonec ani jednou nevybalil. Letěl jsem bohužel sám - mí prověření entomologičtí spolucestovatelé z různých důvodů nemohli. A ti neentomologičtí zase neshledávali na FG nic zajímavého a to "nic" dokonce za hodně peněz. Tedy mě čekala osamělá mise, ale i to má své výhody, hlavně co se týká svobody pohybu.
CESTA DO FRANCOUZSKÉ GUYANY - PRAKTICKÉ INFORMACE
Protože Francouzská Guyana láká řadu českých entomologů a přitom o ní není na internetu příliš praktických informací, nebude asi od věci ztratit několik slov o nudných, ale nutných věcech spojených s celou cestou.
Letenka mě vyšla celkem na 20.645 Kč. To je myslím dobrá cena. Dosáhl jsem toho pomocí kombinace 2 leteckých společností: Air France z Paříže Orly do Cayenne a zpět za 18.200 Kč + zbytek mě stál nízkonákladový dopravce Sky Europe na lince Praha - Paříž Orly. Myslím, že za výrazně méně to snad ani pořídit nejde. Navíc - obě linky se potkávají v Paříži na jednom letišti a to je myslím velká výhoda.
Očkování: v Paříži na letišti probíhá kontrola mezinárodního očkovacího průkazu, zda jste byli očkovaní proti žluté zimnici. To je při cestě do FG povinně vyžadováno. Právě na Orlech jsem viděl jednoho neočkovaného pasažéra, kterého úředníci od přepážky přesměrovali do letištní ordinace na splnění této cestovatelské povinnosti. Takže - pozor! - očkovací průkaz nezapomenout doma!
V Cayenne na letišti jsem si pospíšil k okýnkům s půjčovnami aut. Měl jsem tip na levnou půjčovnu aut s názvem EuropCar (http://www.europcar.com/ ). Bohužel jsem si auto nezarezervoval předem z tepla domova a tady už vozítko v mé cenové kategorii (tj. nejlevnější pro jednoho cestovatele) už žádné neměli.
Z dalších asi osmi okýnek byla jakáž-takáž domluva pouze s mulatem v okýnku Avisu. Ten auto kategorie Renault Clio měl, bylo o osm euro/ den dražší než v EuropCaru, ale byl jsem rád i za něj (stálo celkem 27 Euro/ den). Problém byl trochu se zálohou proti ukradení vozu.
Moje informace, že budou chtít vratnou zálohu 900 Euro se ukázala být platná jen částečně. Mulat cashovou zálohu nechtěl, ale pořád zkoumal mojí kreditku Visa, která nebyla kompatibilní s jeho karetní čtečkou. Nechtěl mi auto půjčit. Zahrál jsem si scénku a lá úplný debil, který nechápe, co po něm chce. Nakonec mávl mulat znechuceně rukou a napsal mi voucher, že mi v případě ztráty vozu z účtu strhnou 225 Euro. (to by nebyl draze pořízenej auťák -což?)
První moje cesta vedla z letiště do jednoho hypermarketu před Cayenne. Je to cca 15 km od letiště. Tady šly koupit všechny potřebné potraviny atd… Zavíračka hypermarketu je v 19 hodin a myslím, že tak zavírají všechny obchody. Doporučuji si tady koupit hamaku - závěsné lůžko v hodnotě cca 20 Euro (já ho pak koupil u Číňana v centru Cayenne za 12 Euro).
UBYTOVÁNÍ A SPANÍ
Jak jsem napsal výše - měl jsem s sebou ve FG stan. Těsně před odletem jsem ale mluvil s jedním broučkařem, který se vrátil z FG týden přede mnou. A ten mi vykládal, jak ho docela drsně obtěžovali při svícení brazilští ilegální prospektoři, kteří mu chtěli ukrást benzín.
Podobných historek jsem slyšel víc a protože jsem cestoval sám, neměl jsem vůbec chuť hrát si na hrdinu a čekat ve stanu na vítanou návštěvu. Byl jsem rozhodnutý řešit problematiku spaní nějakým jiným, méně dobrodružným způsobem.
I když knižní průvodce neinformují o žádných levných hotýlcích podobných těm např. v JV Asii, alternativa přijatelného kompromisu se našla. Nakonec jsem celou dobu pobytu spal v hamace u některého z míst, kam jsem zajel na večeři (po domluvě s majitelem hospody) nebo v hamakách v kempech (ty měli pro spáče v hamakách speciální přístřešky). Cena takového noclehu se pohyboval mezi 4 - 7 Eury.
Tři noci jsem spal i gratis v hamace na pláži u Kourou, kde mi poskytli přístřeší týpci tzv. "Indianasvillage" (domečky označené tímto logem patří jakési organizaci místních hipíků).
Další 3 noci jsem spal i v autě na nějakém odlehlém místě (u Belizon a na západě FG), kupodivu to bylo i v rámci možností pohodlný.
Tolik o životě "on the road…. a teď už k lovům.
LOVY VE FRANCOUZSKÉ GUYANĚ
Francouzská Guyana je tvořena vlastně dvěma silnicemi - vpravo a vlevo. Plus je tam jedna "vedlejší" do Kaw a pár cest "někam dopralesa". Ani nebudete muset mít výjimečné štěstí, ale na každé z těch cest potkáte nějakého broučkaře. Už první náhodná setkání s kolegy z branže v okolí Caiman campu (směr Kaw) napověděla, že letošní sezóna stojí za starou belu. Viník byl všem zřejmý: chladné počasí. Teploty jsou kolem 25 stupňů, v noci dokonce klesají pod 20. A to je na tropy mizérie.
V noci stojím u plátna - na kterém se třepotá pár propagačních můr. Ani ostatní lovci na tom nejsou lépe: sem tam nějaký brouk, titáni ale vůbec žádní.
Po třech dnech v této oblasti tak měním lokál.
Jedu na jih - na Belizon rd. Čeká mě tam vojenská hlídka a zvednutý prst jednoho vojáka při odchodu: bacha na Brazilce! Opravdu povzbuzující.
Ale žádnou nezvanou návštěvu jsem v noci neměl a dokonce přiletělo pár kozlíčků, jeden hezký tesařík rodu Chlorida a kovaříci Semiotus ligneus. Přesto jsem další noc už na tom místě nesvítil a vyrazil do prověřenějších končin okolo městečka Cacao.
Tady se seznamuji s místním lovcem brouků Pascalem, který předpovídá, že doba titánů už skončila, protože ta zima jim nesvědčí. Podle zažitých pranostik mají titáni sezónu od prosince do poloviny března. Ale letos, zdá se Pascalovi, to zabalili už v druhé polovině ledna.
I přes takto nepříznivou předpověď však nacházím na druhý den nedaleko Pascalova domku čerstvě přejetého samečka obřího nosorožíka Megasoma actaeon! Tihle brouci mají přitom lézt hlavně v prosinci! Takže ve skrytu duše stále doufám, že to s koncem titání sezóny nebude úplně ztracený.
A že možná ….
Dokončení příště

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.